Lugnt...

...igen, barnen sover och jag borde också göra det. Måste bara läsa en stund först.

Vid sidan av musik och cykling så gillar jag verkligen att läsa.

Gärna kriminalromaner, några av favoriterna är Michael Conolly, Ian Rankin och Val McDermid.

Just nu är det faktiskt en svensk författare som står på tur, Arne Dahl. Riktigt fängslande och välskriven.

Funderade tidigare, igår faktiskt, på vad det är som gör att man nästan har större krav på svenska författare. För att man känner igen felaktigheter lättare??? Vet inte, å andra sidan så är en välskriven svensk bok ännu mer fängslande, av samma skäl??? Antagligen.

En författare jag inte skulle rekomendera någon att läsa är Liza Marklund, usch, usch, usch... Jag kan bara inte med språket i hennes böcker, kan inte direkt sätta fingret på vad det är, men fel blir det i mitt huvud iaf.

Dom författare jag nämnde tidigare däremot kan jag rekomendera alla! Väldigt bra på olika sätt!!!

Har läst 100-tals böcker genom åren, många bra, en del mindre bra och en del förfärliga. Den mest minnesvärda boken jag läst, på gott och ont, är Brett Easton Ellis mycket kända bok "American Psycho". De av Er som sett filmen och tyckte den var otäck rekomenderar jag bestämt att aldrig ens öppna boken. 

På något märkligt sätt är "American psycho" bland det bästa jag läst trots att den på andra sätt är det absolut värsta. Jag var faktiskt tvungen att hoppa över några sidor vid ett par tillfällen. Trots det så är den mycket läsvärd och ger lite tankeställare. Kom faktiskt att tänka på den idag efter mina rader om klockor, skidkläder av rätt modell och omotiverat dyra jeans... Kontentan av den är kanske att det materiella inte är viktigt.

Jag vet egentligen inte om jag vill rekomendera någon att läsa boken, speciellt inte efter att jag sagt att den är bland det bästa jag läst. Risken är uppenbar att mitt mentala tillstånd kraftigt ifrågasätts om "fel" person läser den... :-)

Ska istället rekomendera Milleniumtriologin av Stieg Larsson, om det nu fortfarande finns någon som inte läst den... Grymt bra böcker! Om någon blir sugen så är tipset att ha alla tre till hands på en gång. Det är nämligen en "cliffhanger" i den andra boken som gör att man MÅSTE läsa trean direkt! :-)

För att runda av och knyta an till både "klockbloggen" och "American psycho" så vill jag säga att jag blir smärtsamt medveten dom dagar som jag har barnen om att valet att prioritera bort klockor, Replay mm till förmån för dom inte är så svårt... 

Ni som cyklar i Östhammar kommer nog ganska säkert att stifta bekantskap med min Matilda innan jul. Vi planerar nämligen en liten överraskning! :-) Hon håller på att halka in i "instruktörsträsket" hon också nämligen! :-) Dessutom älskar hon den glada 70-tals discon, som sin far... Hoppas hon är välkommen på ett litet gästspel på tex Luciadiscot!

Nu väntar sängen.

Sov gott alla!

/Tobbe Trötter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0