Nervöst...

Usch, alltid jobbigt när man kört ett intervallpass med relativt nya cykeltränande eftersom det är en tuff träning som kräver mycket vilja. Lite läskigt att behöva vänta en hel vecka innan man ser hur många jag "lyckades" skrämma bort...

Förhoppningsvis förstår dom flesta nyttan med träningsformen iaf! Nästa vecka blir det ett som jag hoppas riktigt roligt pass. Upplägget blev klart i huvudet under bilresan hem. Nu gäller det bara att hitta musik som passar.

Det kommer bli ett lite annorlunda pass som jag inte testat förr, iaf inte på det sättet som Vi kommer att köra. :-)

Ska hålla på upplägget lite, men det kommer iaf bli fokus på lagkörning, det brukar kunna sätta fart på en grupp!

Musiken kommer att bli glad och förmedla cykelglädje. Medelintensiteten på passet blir lite lägre än dagens, men långt ifrån lätt!

En mycket rolig sak idag var att jag "utsåg en frivillig" att köra med min pulsklocka för att nästa vecka kunna visa "facit" på hur det var tänkt att fungera. Mitt val visade sig vara mycket bra, pulskurvan såg ut exakt enligt plan! Tack för hjälpen Emeli!

Tanken med passet var att under 5 pulstoppar hålla pulsen stabil runt 85% av max för att sedan mellan topparna så snabbt som möjligt ta sig ned till 70-75%. Tiden från 85% till 75% är ett bra mått på konditionen, ju snabbare desto bättre form! :-)

Så här såg Emelis kurva ut.



Den blå linjen ligger på 75% och topparna väldigt exakt runt 85%, precis som det var tänkt.

Extra kul att se vad som hände med pulsen under uppvärmningens korta tillfällen i stående position.

Om Ni som cyklar och dessutom hälsar på här ibland har några musikönskemål så får Ni gärna delge mig dom. Förmodligen tar jag inte det minsta hänsyn till dom, men man vet ju aldrig... ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0