Nöjd!

Så var maten avklarad, det blev precis så bra som jag förväntat mig! ;-)





Med en bra kamera och ett bra kök kanske man skulle kunna ge ut en kokbok... haha! ;-)

Tanken på en kokbok var ett skämt! Det är en väldigt orimlig tanke, jag är en alldeles för enkel person för att attrahera någon med mina recept även om min lilla Albert väljer riktig mat istället för Pizza i 99 fall av 100. :-)

Tänkte på en sak när jag väntade på riset, nämligen att jag är nog ganska exakt likadan i köket som på instruktörscykeln. Eller kanske snarare när jag sitter vid datorn med papper och penna och lurarna på huvudet. Normalt sett så är jag lite svettigare på cykeln. :-)

Bra råvaror som sätts ihop på ett genomtänkt och enkelt sätt funkar bra i köket, tillräckligt bra för mig iaf. Vad gäller cykelklassdesign fungerar jag likadant, en uppsättning basmoment som kombineras med rätt musik, ja rätt för mig iaf... Samt en tanke på hur slutresultatet ska bli och vad jag vill att de ska ge mina deltagare. Enkelt att sätta ihop, enkelt att utföra, enkelt att följa med i och förhoppningsvis givande för konditionen hos deltagarna.

Gamla tidens Spinning kan nog däremot jämföras med det tillkrånglade sätt att laga mat som vissa finkockar har. Många ingredienser, mycket finlir och konstiga saker, (vem gillar egentligen kalvbräss eller en kvadratcentimeter stor bit Carpacchio som serveras på ett flarn av parmesan som är som en enkrona... ;-)) som i slutändan ger väldigt lite.

Jag har med haft ganska heta diskussioner med vissa instruktörer under 10 års tid vad gäller Spinning. Jag har verkligen försökt förstå syftet med jumps, tvår, fyror, åttor, armhävningar på cykeln, tre steg, trampa med ett ben osv... När jag fick kontakt med Monica Björn första gången i Klassdesignutbildningen släppte plötsligt allt! Det finns ett alternativ till Spinning! Indoor cycling!!! Äntligen ett koncept för innomhuscykling där syftet är att efterlikna "riktig" cykling! Presenterat och utvecklat av en av världens bästa och mest erkända "Spinninginstruktörer".



Jag tycker Monicas tänk har tagit cyklingen innomhus till helt nya höjder, helt plötsligt kunde man attrahera seriöst tränande likaväl som de som tränar ett pass i veckan för att hålla igång lite.

Monica är en stor förebild och drömmen är att kunna leverera 10% av den inspiration och cykelglädje som hon ger under ett pass. Har Ni chansen att cykla för henne på något konvent så ta den!!!



Pulsstyrda pass och planerade terminer gör att alla kan vara med och att alla får ut det som är tänkt.

Helt underbart att se en klass som inte slaviskt följer mig som instruktör i positionerna utan låter sin egen puls styra till alternativa positioner när det behövs. Hur kul var det tidigare när det var tex 5 minuter jumps i ett galet tempo och någon inte orkade och instruktören påpekade det inför hela klassen...

Jag som instruktör ska ge ramarna och förslag på position, motstånd och hur länge man håller föreslagen position kan ingen annan än deltagaren själv bestämma. Ni deltagare har inte mina ben, mitt hjärta eller lungor, jag har heller inte förmågan att se kvalitén på Er fysik, därför blir jag så glad när Ni vågar lyssna på kroppen och lära Er fokusera mer på pulsen än på att alltid ha "rätt position". :-)

Ber om ursäkt till mina trogna läsare för mitt långa inlägg, jag brinner för cykling innomhus och har lite svårt att hejda mig när jag går igång på något. :-)

Ska runda av med att säga att jag tycker det är grymt skoj att även de andra instruktörerna på Frösan gillar tänket som Monica har. Hoppas att även våra deltagare känner att det ger nått. För Vi kan väl knappast dra fulla klasser för att vi är så ooootroligt snygga på cykeln.. Haha! Kan ju också bero på att det inte finns så många alternativ. Jag är som tur är obotlig optimist så jag väljer att tro att Vi gör ett hyfsat jobb med klasserna! :-)



Välkomna att testa om Ni inte redan varit hos oss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0