Nostalgi... och pryldrömmar.

Suttit och bläddrat igenom alla bilder från olika lopp också under eftermiddagen. Hittade en av anledningarna till att jag numera tycker att det är roligare att cykla lopp på asfalt än i skogen. Finnmarksturen, 112 km och Sveriges tuffaste MTB-lopp. 

Det värsta med den typen av lopp är inte att de är långa, backiga och jobbiga. Det värsta är det man inte kan påverka, att man kan vara i jättebra form, väl förberedd, känna sig stark som bara den och sen håller inte materialet måttet...

När cykeln efter 25 km ser ut så här efter att ha passerat en grop i stigen lite för fort är inte kul...





Lätta ramar i all ära men på stålramarnas tid var det ia lite mindre osäkert om man skulle gå i mål.



Förresten så ställer aluminium och dyr plast (kolfiber...) inte bara till det med ramarna. Även hjulen ska vara så lätta som möjligt. Då går det ibland så här.



En tredjedel av fälgsidan sprack bort mitt i en 90 graders sväng på grusväg i 45 km/h. TUR! Hade det hänt ca 30 minuter senare så hade det varit på asfalt i 70-85 km/h...

Numera sitter en ny ram på cykeln som än så länge håller. Framhjulet är bytt till ett lite tyngre och stabilare (läs billigare...)

För Er som eventuellt går i cykelköpartankar så är ramen det allra viktigaste vid köpet. Finns 100-tals olika modeller som alla ger olika egenskaper. Välj efter din storlek, vad du ska ha cykeln till och vilka egenskaper du önskar för att trivas. Stadig, nervös, neutral, överstyrd, understyrd, komfortabel, kvick, accelerationssnabb.

Det näst viktigaste är hjulen. Finns i priser mellan en tusenlapp och en bra bit över 30 stycken tusenlappar per par...

Tipset är att lägga någon tusenlapp extra på hjulen när du hittat en ram du tror på, De gör otroligt mycket för cykelkänslan.

Den som vill roa sig med att beställa ett par custombyggda hjul från Zipp kan gå in här: http://www.zipp.com/

I mitt fall stannade notan på "önskehjulen" på den nätta summan 4 934 $... Drömma går ju iaf! Tur att febern inte är så hög att jag missade cancel order-knappen. :-)



O-customiserade kan samma hjulpar bli just ditt för endast 18-19 000...

Drömma går ju! Jag är iaf jätteglad över mina Bontrager Race X lite. Mycket hjul för pengarna, eller snarar lite eftersom det inte är så lätt att hitta några som väger mindre till rimliga pengar.



Nu räcker det med drömmande ett tag framöver, blir alltid jobbigt när man besöker vissa hemsidor.

www.cyclecomponents.com
www.bontrager.com
www.specialized.com

Ska bara avsluta med att säga att valet av ny landsvägscykel inte alls vore svårt, iaf inte om någon betalade den nätta slanten det kostar...

Problemet vore bara att välja vilken färgsättning det ska vara.

Diskret och elegant



Eller lite stöddigare...



Spelar egentligen ingen roll båda är nummer 1&2 eller 2&1 på listan! Dessutom så är det inte aktuellt med en ny snabb dröm så länge min gamla läckerbit tar mig fram så fort som jag orkar iaf! :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0