På rätt väg och lite annat.

Skönt att ha ett riktigt cykelpss avklarat! Ett berg i Östhammar med två mycket snabba partier som fick upp pulsen ordentligt. Höll igen lite på det första snabba men vågade trycka upp pulsen ordentligt på den andra avslutande delen.

760 kcal förbrukade på 55 minuter cykling, 76% i medelpuls, inklusive uppvärmning och stretch. Återhämtningen var 55 sekunder från 97 till 70%, helt ok. :-)

Fantastiskt skönt att efter en vecka få känna energin återvända till kroppen!

Hade tidigare idag en diskussion angående elitidrott, hur svårt det är att förstå prestationen och skönheten med en sport innan man provat den själv eller iaf sett den live på nära håll.

Jag kommer aldrig glömma första gången jag var i Paris och såg cyklisterna passera två-tre meter ifrån oss i 70-75 km/h på gatstenarna. Trots att jag cyklar själv så fick jag nästan en chock av hur fort det går, gåshud på hela kroppen och ett löjligt leende i ansiktet.



Samma känsla när man sett en VC-tävling i puckelpist live. SJUKT! Ca 60 km/h i en backe som lutar 45 grader och pucklar stora som min lilla bil. Tror att all idrott på högsta nivå måste upplevas nära en gång för att förstås. Tänkte på det även igår på matchen mellan Brynäs och Modo. Trots att det var en halvdan match så inser man så fort det går, så mycket hårdare det smäller än om man bara sett matcher på TV.

Kan tänka mig att stavhopp skulle behöva ses från ett grodperspektiv under ribban en gång också för att kunna njutas av fullt ut. Längdskidor är ett annat exempel, hur många förstår att eliten åker skidor fortare än vad de allra flesta någonsin skulle klara att cykla ens en mil... :-)

Appropå cykla så snittade Lance Armstrong 24,5 km/h på ett bergstempo på 15 km under TdF för några år sedan. Låter inte så märkvärdigt kanske, om man inte vet att "backen" lutade i snitt 10%. Som referens kan nämnas backen från Sälens by upp till Högfjällshotellet, ca 10 km lång med en lutning på 4,5%... Den sköna backen åker jag runt 20 km/h uppför. Pinsamt i jämförelse! :-)

Måste visa några fler sköna bilder från min stora idols comeback i Australien också!

Fightingfacet känns igen:



Fler än jag som sett fram mot återkomsten...



Klassisk cykelposering som alla med nummerlapp, oavsett ålder, tränar på hemma framför spegeln:



Tillsammans med min andra stora favorit, superspurtaren Robbie McEwan från landet Down under:



För Er som undrar hur nära man är varandra. Man är jättenära! Ännu närmare om man tänker på att hastigheten är mellan 40-50 km/h...



Cykling är vackert!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0