Spelmän...

Morfar Gösta som lämnade oss 85 år gammal juldagen 1998 var en riktig spelman. Riksspelman till och med! Vilket gjorde att ett av hans största ögonblick var att få spela Nyckelharpa för kungen. Han var även bonde och morfar. Dessutom var han en underbar människa som alltid hade ett skämt på lager.

Kan ibland bli lite avundsjuk på den generationen. Vilken resa i utvecklingen de fått uppleva. Från att gå med häst på åkrar och i skogen. Under andra världskriget ligga och bevaka gränsen till Norge. Se jordbruket färändras, traktorer, självgående skördetröskor, mjölkmaskiner mm, uppleva tv första gången, mobiltelefoner, internet, nya livsmedel. Möjligheter att som gammal se världen genom resor som i ungdomen varit omöjliga.

Jag tror dock att vissa saker var bättre förr. Man träffades och umgicks på ett annat sätt. Spontanfikade, samlades i byarna för danser, spela ihop och slagsmål. :-)

Saknar historierna som Mormor, morfar, farmor och farfar berättade om hur det var förr.

När jag hittade bilden nedan så kan man iaf se varifrån min musikaliska ådra kommer. Eller snarare varifrån Matilda fått sin begåvning... :-)

Lite söt var jag iaf.


Kommentarer
Postat av: Syrran

Helt underbar bild.

2010-02-16 @ 20:25:25
Postat av: Matilda

Hahaha jag bara smälter när jag ser den där bilden!

2010-02-16 @ 22:39:44
URL: http://matildakarlsssson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du är lik honom.

2010-02-16 @ 23:31:47
Postat av: Mona

Vilken härlig bild det där. Det råder heller ingen tvekan om varifrån Abbe fått sin stil på gången. Sina ben o fötter.. =)

2010-02-17 @ 08:16:38
Postat av: Tobbe

Mm, det är en skön bild!



Nej, ben och fötter har gått i arv i flera generationer... :-)

2010-02-17 @ 20:35:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0