Bakiskänsla

Idag visar sig inte kusten från sin bästa sida. Regnigt och kallt väder som förstärker den skumma bakiskänslan jag har i kroppen. Den känslan vore väl helt ok om det hade varit fest igår. Visserligen var det fest med tårta och kaffe men dessa festkomponenter har aldrig tidigare under mitt 42-åriga liv framkallat bakiskänslor...

Antar att känslan beror på att mycket negativ spänning släppt i kroppen och bytts mot förväntan och en positiv spänning. Efter natten och förmiddagens reflektioner är jag i alla fall minst lika positiv till min framtida arbetsgivare som igår, vilket känns mycket bra!


Jag har ju tidigare utlovat lite enkla tips på hur man justerar sin cykel på egen hand och tänkte börja så smått idag med bromsarna. Enkelt att fixa och viktigt att det är rätt.



"Quick realese" knappen (1) Skall vara i stängt läge, dvs nedåt när korrekt avstånd mellan bromskloss och fälg (2) justeras in. Korrekt avstånd är så nära som möjligt utan att fälgen tar i när den snurrar.

Grovjusteringen görs genom att spänna bromsvajern och låsa den med skruven (3).

Finjustering görs med skruven (4).



Anledningen till att "quick realesen" (1) ska vara nedåt vid justering är att man vid problem med en skev fälg ska kunna öppna bromsen och ta sig hem vid tex en vurpa, ekerbrott eller annat problem. Stilmässigt helt okorrekt att åka med bromsen öppen vid normal cykling, tyder på dålig koll på prylarna... :)



Bilden ovan fyller egentligen ingen funktion mer än att vara snygg och bilda en brygga till nästa viktiga justering, nämligen styrlagret.

Det är inte helt ovanligt med glappande styrlager. För att fixa det krävs en enkel åtgärd där det trots enkelheten är mycket viktigt att den görs rätt.



Styrlagerglappet justeras med skruven (1). OBS! Det är mycket viktigt att skruvarna (2) som håller styrstamen lossas först annars är risken stor att expandern under skruv (1) dras sönder.

1. Lossa skruvarna (2)

2. Justera på skruven (1) tills glappet är borta. Viktigt att känna så lagret löper fint och inte går tungt. Om så är fallet lossa lite igen.

3. När du är nöjd med glappet så ställer du in styrstammen rakt (dvs i samma riktning som framhjulet...) och drar åt skruvarna (2) igen.

Lätt som en plätt och några hundra kronor kvar i plånboken stället för i kassaapparaten hos din LBS...

Nästa del kommer att handla om justering av växlarna. Vilket är lika lätt om man är nogrann och vet vad man ska göra.

För övrigt så känner jag att lite regn inte skadar då potatisarna växer på bra!



Upptäckte häromdagen att även vindruvorna verkar må bra. Lite coolt att dessa små rackare faktiskt kommer bli fina och goda blå druvor.





Appropå säkerhet så dök det upp en rolig bild på google när jag skulle ha tag på en bild på safety-temat... :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0