Meck mm...

I sista delen av cykelskolan avseende växlar kommer framväxeln att avhandlas, lite kort. Återigen är det Shimano som står i fokus.



Principen för att justera framväxeln är densamma som för bakväxeln. Ställ ändlägena på de små skruvarna på ovansidan av växeln märkta H och L samt grovjustera spänningen på vajern med skruven som håller densamma.

Finjustering görs sedan i mitt fall på skruven nedan. Detta kan variera lite mellan olika modeller men principen är densamma. Viktigt är att justera så man minimerar kedjeskrapet oavsett vilken växel man kör på.



Nästa bild är totalt oviktig för inlägget och är endast med för att kolfiber är så himla snyggt!..



Nästa tips hör nog mer hemma i kategorin stiltips än mecktips... En iofs inte oviktig detalj om sekunder skall sparas, men i sanningens namn ganska betydelselös för de flesta. OM det inte vore för att man ser hopplöst amatörmässig ut om man missat denna detalj.



Alltså... Ventilhatt bort! Likaså ringen som brukar sitta på ventilen närmast fälgen. Tar ohyggligt många sekunder att få bort vid eventuell punktering.

Appropå punktering så är det absolut no no med pump. Kolsyra "is the shit".

"Pungtering" är en helt annan fråga som leder mig till vad jag funderat över i flera år nu. Nämligen, hardtail eller softtail. Jag blir allt mer övertygad om att jag kommer vara snabbare på MTB om jag även fortsättningsvis kör fulldämpat istället för halvdämpat även om det kostar lite i vikt. 

Efter att jag haft förmånen att testa hardtail i samband med service av Patricks cykel så tror jag att min nästa MTB även den kommer bespara juvelerna och rumpan de värsta smällarna. Mest "value for Money" verkar det som att en Scott Spark 30 ger. Att investera i en cykel som det inte står Specialized på bär emot och kräver ett antal sömnlösa nätter men tyvärr ser det inte bättre ut...



Drömmen ser däremot ut ungefär så här.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0