Mera meck

Eftersom det ser ut att bli cykelväder i helgen så är det bäst jag snabbar mig med mecktipsen så ni inte kan skylla på mig om ni istället stannar inne och latar er... :)

Själv kommer jag göra precis det, lata mig alltså. Abbe är hos oss i helgen och Nina jobbar förstås en massa, vilket gör att risken för fiske är stor! Förutom det så ska vi försöka fylla helgen med mys och god mat.

För er som tar chansen att nöta tempointervaller eller spurter i Kyrkbacken, andra backar funkar också om man inte befinner sig i Östhammar, så kan jag informera om att vädret blir så här:



Som av en händelse så för just backspurter oss vidare i inlägget. Vad man inte vill är att skon lossnar ifrån pedalen i en spurt, man vill inte heller att man inte kommer loss om man ska stanna. Resultatet blir i båda fallen inget bra och kan i värsta fall dessutom bli smärtsamt. Den senare varianten har ett namn, SPD-vurpa, brukar drabba de flesta cyklister någon gång i karriären...

För att undvika båda problemen bör pedalerna justeras noga. Skiljer mellan modeller, förstås. På Shimanos SPD-SL-pedaler görs det på skruven (1).



I det tidigare inlägget om bromsar så glömde jag en viktig detalj. Nämligen att klossen är justerad så den tar på bromsytan på fälgen och ingen annanstans. Justeras på skruven (1).



Bilden nedan visar ett lagom avstånd mellan fälg och kloss om fälgen inte är skev...



Vi har nu snart klarat av allt utom växlarnas justering, som av en händelse kommer i kortfattad form nedan.



Börja med att växla ned kedjan på minsta drevet på kassetten. Släpp på vajerspänningen på skruv (4). Justera därefter på skruv (1) märkt med H tills kedjan går i en lodlinje över drevet och växelföraren.

Efter detta sträcks vajern tills den är spänd och dras åt på skruv (4). Prova växla upp till nästa drev. Om det krånglar så justera på skruven (3) tills kedjan utan problem växlar upp.

Växla sedan upp igenom alla drev och tillbaka igen. Funkar det inte perfekt så finjustera ytterliggare på skruv (3).

Avsluta med att växla upp kedjan till största drevet och justera på skruv (2) märkt L så det inte finns risk att kedjan växlas för långt och hamnar mellan drevet och ekrarna.



Passa även på att känna så skruven (5) är åtdragen så inte växeln glappar.

Klart! (Detta beskriver Shimanos system och skiljer sig antagligen lite från Campagnolo och SRAM.)

Framväxeln kommer i nästa inlägg, under tiden så får ni skruva på bakväxeln...

Gammal, men fortfarande ohotad på tronen som klungans sexigaste! ;)


Hur som helst så kan ni som läser detta inte skylla på materialet om ni inte är snabbare än våra objudna gäster framöver! :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0