Rulle...



Rulle är inte Rilles bror eller kusin. Rille är förresten en himla trevlig kille som av en händelse är värd att nämna i det här inlägget eftersom han blir allt bättre på att ligga på Rulle... :) En snurrig och ganska irrelevant inledning på ett inlägg som för övrigt kan vara ganska nyttigt för nyblivna cyklister som vill cykla lite fortare.

Rille till höger, killen till vänster är Rilles Rulle för dagen.


Vi har ett antal veckor haft en organiserad cykelträning på onsdagar här i Östhammar. Bakgrunden på deltagarna har varit varierande vilket är jätteskoj! Allt från nybörjare på lånade cyklar till tokstarka "gubbar" med tävlingsbakgrund.

En av fördelarna med att inte cykla ensam är det sociala, det är helt enkelt roligare.



Ännu viktigare är att det går att åka mycket fortare när man delar kampen mot vinden med andra.

Alla som någon gång cyklat i motvind vet hur jobbigt det är jämfört med att cykla i medvind. Det inte alla tänker på är att om man har förmånen att ligga bakom någon så har man massor att vinna oavsett om det blåser eller inte.



Om hastigheten är 40km/h så går ca 85% av kraften åt till att pressa undan de elaka luftmolekylerna och endast ca 15% till att faktiskt driva cyklisten och cykeln framåt. Naturligtvis slår procenten lite fram och tillbaks beroende på lufttryck, temperatur, väglag etc. Oavsett de små variationerna så är det solklart lättare att ligga på rulle än att ligga först eller cykla ensam.

Påfallande ofta har nybörjare problem med att ligga tillräckligt nära framförvarande cyklist. Grafen nedan förklarar varför jag tjatar om detta på våra rundor.



Nästa bild visar min puls och hastighet under en runda förra våren då Nicke Norling och jag växeldrog i ganska högt tempo. Mina pulstoppar var både höga och plågsamma när jag låg först för att snabbt gå ned till snackpuls när jag hade förmånen att ligga bakom Nickes breda axlar. Ur dessa kurvor kan man ganska snabbt lista ut att jag aldrig klarat samma tempo om jag varit ensam.



Nästa gång ska jag försöka förklara lite vett och etikett i klungan. Fram till dess kan ni läsa detta inlägg tills det sitter i ryggmärgen att det är vinden som är vår största fiende!

Naturligtvis kan man göra mycket även när man cyklar ensam för att lura vinden. En aerodynamisk sittställning finns det massor att tjäna på. Det finns en anledning till att Lance Armstrong tillbringat massor av tid i vindtunnlar för att optimera sin tempoposition.



Tydligen sker detta off-season eftersom benen är lite lurviga.



Andra små detaljer som vad ekrarnas utseende, antal och annat har för betydelse kommer även detta att avhandlas senare.

Några som är verkligen duktiga på att ligga på rulle och vara aerodynamiska är proffsen då de kör lagtempo.



Rak motvind är lättast att hantera då man kan ligga på ett rakt led. Kantvind är det svåraste. Speciellt för oss som inte har förmånen att köra på avlysta vägar...



Hur som helst så har även en glad och mullig motionär mycket att vinna genom att fundera lite på dessa frågor och finslipa sin sittposition en aning. Jag lovar att det kommer göra skillnad på just er "rekordrunda".



Även vid "normal" cykling så är det värt att titta på hur man sitter, armarna nära kroppen och benen nära cykeln.

Nu ska jag ut och testa min position i stormvindarna...

/Ciao




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0