Höstinspiration!

Hösten kan ju vara ganska dyster med kyla, mörker och fukt. I mitt fall väljer jag bland mycket annat att motarbeta detta med värme, mörker och en del fukt i form av svettiga cykelpass inomhus.



Innecyklingen på Frösan har verkligen tagit fart igen, vilket är fantastiskt kul! Både tisdagarnas 45 minuters pass och söndagarnas 75 minuters dito är fullbokade varje vecka nu. Klasserna fylls av härliga deltagare som gillar att utmanas i de olika teknikerna som ingår i min "spinningfilosofi". Grupperna varierar lite från vecka till vecka vilket kanske till viss del beror på vilka som hinner boka innan det blir fullt.

Vad gäller filosofin runt att cykla inomhus i grupp så tror jag att det är oerhört viktigt att man har en plan och ett koncept som håller för att få den egentligen ganska statiska och "tråkiga" cyklingen att fungera på en blandad grupp.

I mitt fall så är målet att alltid ha en röd tråd i passet. Att det från första till sista tramptaget känns som en runda. Att musiken håller ihop och skapar ett flyt genom hela passet. Just musiken är jätteviktig för mig då den även hjälper till att signalera vilken intensitet jag har tänkt mig i olika partier av banan. En lite lustig parantes är att jag väldigt sällan lyssnar "privat" på den musik jag använder till cyklingen.

En reflektion är att deltagarna med få undantag verkar uppskatta de mer intensiva passen som bygger på känslan i lag/parkörning och tävling. :)

Eftersom jag hobbycyklar både i skogen och på landsvägen så hämtas mycket av känslan och inspirationen ifrån verkligheten. Till gårdagens pass blev temat en simulering av vår hemmarunda i skogen. Patrick och jag körde våra 2,5 mil i underbart höstväder på lördagen vilket gjorde valet av pass och klassdesign väldigt enkelt.













Slutligen en bild som visar hur glatt humöret blir efter en skön höstrunda i strålande väder och med bästa sällskap!

   

Vi hörs!

/Tobbe

 

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Den uppmärksamme läsaren noterar säkert att pulsklockan saknas i fästet på styret. Rätt! Jag cyklar väldigt sällan med klocka under höst och vinter för att inte stressas till att köra hårdare och snabbare än tänkt.



/Tobbe :)

2011-10-24 @ 13:41:46
Postat av: Anonym

ett inspirerande inlägg suggen på att komma på något av dinna pass :D M

2011-10-25 @ 23:34:02
Postat av: Tobbe

Kul att höra. :) Du är välkommen, men boka i tid. :)



/Tobbe

2011-10-26 @ 08:46:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0